Betoonteede eelised

  • Betoonteed on pikaajalised – 40-aastane eluiga (mõnes USA osariigis on kasutusel juba 50 aastaseid teid ning tulevikus võib see number olla suuremgi).
  • Tugevad teekatted  on üldiselt kõige väiksema kuluga.
  • Betoonteede hoolduskulud on 10 kuni 20 korda odavamad kui elastsetel (s.o. asfalt) teekatenditel.
  • Betoonteedel on vähem liikluskatkestusi ja vähem ummikuid, tänu vähesele hooldusvajadusele, mis  lõppkokkuvõttes on palju ohutum.
  • Betoonteede hoolduskulud on terve nende elutsükli jooksul kõige madalamad ning  betoonteed on  kõige kõrgema jääkväärtusega.
  • Betoonteed eraldavad kasutamisel vähem mikroosakesi, kui asfaltteed. Lisainfo
  • Betoonteed saab ehitada halvale aluspinnasele.
  • Betoonteede puhul on katendi üldpaksus õhem = kulub vähem toorainet.
  • Hõõrdumiskindel kurvides ja keerukohtades.
  • Betoonteed ei ole vastuvõtlikud temperatuurimuutustele.
  • Betoonteed on inertsed ilmastikutingimustele, teele sattunud erinevatele vedelikele ja tulele.
  • Betoontee on täielikult taastöödeldav.
  • Betoonteel on kõrge kulumiskindlus ja vastupidavus.
  • Betoontee ei kaota oma vormi.
  • Betoontee on ohutum – säilitab oma vormi, ei deformeeru, ei teki roopaid ja auke,  suurepäraste haardeomadustega.
  • Betoonteel on kõrge jätkusuutlikkuse tase tänu olemasolevate kohalike materjalide kasutamisele.
  • Jäätmete nagu lendtuha ja räbu kasutamise võimalus.
  • Sõidukvaliteet ei halvene.
  • Betoonilaoturiga saab teha korraga kuni 13 m laiust teed.
  • Kokkuhoid kütusekuludelt, vähemalt 1,1 % võrreldes asfaltteedega (VTI, Rootsi – 1,1 % 2008, NRC, Kanada 0,8 – 6,9 %).
  • Betoontee parandab öist nähtavust, kuna tee on hele.
  • Kokkuhoid tänavavalgustuselt, kuna tee on hele (kuni 30 %).
  • Väiksem koormus sõiduki jahutusradiaatorile (keskmiselt 8º C madalam kui asfaltteedel = linnapiirkondades kasutatakse vähem konditsioneeri).
  • Pikisuunaline teemantlihvimine NGCS (Next Generation Concrete Surfacing), mis pakub vaiksemat pinnakatet kui näiteks Open Graded Asphalt pealiskiht.

MIINUSED:

  • Betoonteede ökonoomsuse ja kvaliteedi kindlustamiseks on suuremahulised tee-ehitusprojektid määrava tähtsusega.
  • Nõutava kvaliteedi ja viimistluse tagamiseks on betoonilaoturi kasutamine hädavajalik.
  • Asustamata aladel on betoontee ehitamine kõige ökonoomsem.
  • Töö teostamiseks peavad olemas olema omad betoonivalmistusseadmed.
  • Alginvesteering on märkimisväärne.
  • Betoonilaoturi jaoks on minimaalseks tööpiirkonnaks 200 m pikkune teelõik.
  • Betoonil peab olema minimaalne survetugevus enne kui see avatakse liiklusele (teoreetiliselt ainult umbes 4 MPa, aga kliendile antud detailses kirjelduses on välja toodud 20 MPa).
  • Betoonkatte parandused või asendused, kui selleks peaks tekkima vajadus, võtavad kauem aega.
  • Põiki tekstureerimine tekitab kõrgsageduslikku müra, mis võib mõnedele juhtidele olla vastumeelne.
  • Kui linnapiirkondades on lubatud kiirus suurem kui 80/90 km/h, siis võib rehvide tekitatud maanteemüra osutuda häirivaks.